Obejrzyj film promujący naszą szkołę:
https://www.youtube.com/watch?v=nACIwx7wHE4
Symulator lokomotywy EU07:
https://www.youtube.com/watch?v=dpPWHYruDOs
https://www.youtube.com/watch?v=hv2c70kV2c8
Misja szkoły
Naszym celem jest tworzenie szkoły, w której uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności pozwalające sprostać wyzwaniom dorosłego życia poprzez kształtowanie człowieka kreatywnego, otwartego na świat, kierującego się w swoim działaniu wartościami humanistycznymi, takimi jak uczciwość w postępowaniu i wrażliwość na drugiego człowieka.
Cel ten realizujemy poprzez:
- zapewnienie warunków, aby każdy uczeń miał możliwość pełnej realizacji swoich potrzeb edukacyjnych,
- stałe osobiste zaangażowanie w ciągłe doskonalenie, dbałość o jakość poziomu nauczania, stworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów,
- tworzenie klimatu zaufania, wsparcia młodych ludzi dające im szanse intelektualnego i duchowego rozwoju.
Koncepcja pracy szkoły
Zarządzanie i organizacja
I. Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z jej statutem i prawem oświatowym.
- Aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym stanem prawnym oraz jego popularyzacja.
- Zapewnienie dostępu do dokumentów wewnątrzszkolnych i prawa oświatowego
- a) udostępnienie dokumentacji prawnej w bibliotece szkolnej oraz pokoju nauczycielskim,
- b) udostępnienie dokumentów prawa szkolnego na stronie internetowej szkoły.
- Tworzenie spójnego programu.
- a) monitorowanie realizacji Programu wychowawczego, Programu profilaktycznego, WSO, Regulaminu samorządu uczniowskiego, Regulaminu rady rodziców, Regulaminu rzecznika praw ucznia,
- b) monitorowanie spójności dokumentów szkolnych.
- Praca w zespołach zadaniowych i przedmiotowych w celu rozwiązywania problemów szkoły i doskonalenia działalności pracy szkoły
- Sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego (ewaluacja wewnętrzna prowadzona z udziałem nauczycieli i wykorzystanie wniosków do planowania rozwoju szkoły)
II. Kształtowanie potencjału kadrowego (zasobów kadrowych) pod względem merytorycznym i wychowawczym.
- Umiejętności i wiedza nauczycieli sprzyjają efektywności pracy dydaktyczno-wychowawczej (udział w doskonaleniu wewnątrzszkolnym i zewnętrznym zgodnie z potrzebami nauczycieli)
- Stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju zawodowego nauczycieli
- a) motywowanie nauczycieli do działań sprzyjających spełnianiu wymagań na określony stopień awansu zawodowego,
- b) doskonalenie współpracy opiekun – podopieczny,
- c) podnoszenie i uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji zgodnie z potrzebami szkoły.
III. Poprawa warunków lokalowych i wyposażenia szkoły
- Podejmowanie działań wzbogacających warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu poprawy warunków realizacji programów nauczania i poszerzania oferty zajęć (remont sanitariatów, wymiana sprzętu, doposażenie pracowni w pomoce dydaktyczne itp.).
IV. Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych
- Wdrażanie projektów związanych z poprawą estetyki otoczenia wokół szkoły.
- Wynajem pomieszczeń szkolnych.
- Poszukiwanie sponsorów.
- Krzystanie z funduszy unijnych.
Działalność wychowawcza szkoły
I. Budowanie pozytywnego klimatu w szkole
- Budowanie prawidłowych relacji pomiędzy uczniami, nauczycielami, rodzicami (dbałość o przestrzeganie statutu szkoły)
- Podejmowanie działań służących integracji uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników administracji
- a) wspólna organizacja imprez szkolnych, udział w wydarzeniach szkolnych, np. tradycje świąteczne, wycieczki, wyjazdowe szkolenia, rajdy, ogniska, studniówka, apele, szkolne wigilie
- Kultywowanie tradycji szkolnej (organizowanie i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym)
II. Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi
- Umożliwianie uczniom kontaktu z różnymi formami kultury, np. teatr, kino, muzeum.
- Współdziałanie z instytucjami i organizacjami propagującymi działalność społeczną i charytatywną, np. PCK, WOŚP, ZHP.
- Diagnozowanie zachowania uczniów i podejmowanie działań w celu wyeliminowania zagrożeń, ocena ich skuteczności oraz modyfikacje w miarę potrzeb.
III. Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjaznym i bezpiecznym środowisku
- Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa
- a) planowanie pracy zgodnie z przepisami BHP,
- b) wymiana sprzętu szkolnego,
- c) przegląd sprzętu i pomocy dydaktycznych pod względem bezpieczeństwa,
- d) przeprowadzenie próbnej ewakuacji
- Zapewnienie uczniom pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach
- a) organizowanie szkoleń i kursów BHP dla nauczycieli,
- b) utrzymanie ścisłej współpracy ze Służbą Zdrowia i pielęgniarką szkolną
- c) szkolenia z zakresu pierwszej pomocy;
- d) zakup koniecznych środków medycznych niezbędnych w czasie udzielania pierwszej pomocy
- Umożliwienie pomocy i wsparcie w rozwiązywaniu problemów uczniów
- a) funkcja Rzecznika Praw Ucznia
- b) utrzymanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu rozwiązywania problemów indywidualnych uczniów
- c) organizacja warsztatów i spotkań z pracownikami poradni dla nauczycieli, uczniów i rodziców
- d) udostępnianie informacji na temat organizacji zwalczających agresję, przemoc w rodzinie, niosących pomoc uzależnionym
- Współpraca z organizacjami i instytucjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych, np. konsultacje z PPP, Komendą Policji
- Podejmowanie działań wychowawczych wynikających z potrzeb szkoły, ocena ich skuteczności i ewentualna modyfikacja.
- Profilaktyka uzależnień i ich zwalczanie
- Propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych (np. realizacja projektów edukacyjnych).
Działalność dydaktyczna szkoły
I. Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego
- Analiza i wykorzystanie wyników egzaminu gimnazjalnego do pracy dydaktycznej w celu podniesienia wyników nauczania.
- Udział szkoły w próbnych egzaminach maturalnych, opracowanie wniosków i ich wdrożenie.
- Analizy wyników egzaminu maturalnego oraz zawodowego dokonywane są z wykorzystaniem różnych metod, np. porównywanie zdawalności i średnich wyników na określonym poziomie w danym roku szkolnym i na przestrzeni lat, wykorzystywanie skali staninowej.
- Wdrażanie wniosków z analizy wyników egzaminu maturalnego oraz zawodowego przez poszczególnych nauczycieli w celu podniesienia poziomu kształcenia.
II. Nabywanie wiadomości i umiejętności przez uczniów
- Analiza osiągnięć uczniów, formułowanie i wdrażanie wniosków, stymulacja w celu osiągnięcia wyższych wyników.
- Motywowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, (np. prezentacja osiągnięć finalistów i laureatów, praca indywidualna z uczniem zdolnym)
- Indywidualizacja procesu uczenia.
- Kształcenie umiejętności określania przez ucznia poziomu swojej wiedzy na podstawie wyników oceniania, umiejętności planowania swojego indywidualnego procesu uczenia się.
III. Aktywność uczniów
- Realizacja zajęć pozalekcyjnych z uwzględnieniem potrzeb zgłaszanych przez uczniów.
- Przystępowanie do projektów edukacyjnych.
- Preferowanie aktywizujących metod nauczania.
- Realizacja inicjatyw i projektów uczniowskich, np. projekty samorządu uczniowskiego, samorządów klasowych, wycieczki szkolne, kiermasze itp.
Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
I. Dążenie do aktywnego uczestnictwa rodziców w życiu szkoły
- Stworzenie warunków sprzyjających kontaktom z rodzicami, np. organizacja miejsca na terenie szkoły, w którym rodzice i nauczyciel mogliby spokojnie porozmawiać, ustalenie form i terminów spotkań.
- Pobudzanie aktywności rodziców, np. zapraszanie rodziców do pracy w zespołach, zapraszanie do udziału w uroczystościach szkolnych, wyróżnianie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie szkoły
- Udział rodziców w konstruowaniu dokumentów wewnątrzszkolnych
- Prezentacja osiągnięć uczniów i szkoły (bieżąca informacja o prowadzonych działaniach, inicjatywach, zapoznanie rodziców z efektami dokonanych pomiarów)
- Włączanie rodziców do procesu decyzyjnego (zasięganie opinii w sprawach uczniów, szkoły, projektowanie działań z uwzględnieniem stanowiska i oczekiwanej pomocy rodziców, wspólna ocena działań)
- Pogłębianie pedagogizacji rodziców
II. Ścisła współpraca z władzami samorządowymi i kuratoryjnymi w zakresie realizacji polityki oświatowej
- Czynne włączanie się szkoły w uroczystości powiatowe, państwowe (pomoc w ich przygotowaniu).
- Czynne włączanie się szkoły w akcje charytatywne, wystawy tematyczne i ich organizacja.
- Ścisła współpraca z parafią i innymi instytucjami znajdującymi się na terenie miasta, (np. PPP, KPP, PCK, Sąd Rejonowy, ośrodki pomocy społecznej)
III. Wykorzystywanie informacji o losach absolwentów
- Gromadzenie i wykorzystywanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania i wychowywania, planowania oferty edukacyjnej.
- Współpraca z absolwentami:
- a) zjazdy absolwentów
- b) spotkania absolwentów z uczniami
- c) mecze „Absolwenci-Maturzyści”
IV. Podejmowanie różnorodnych form preorientacji zawodowej.
- Współpraca z PUP, ośrodkiem doradztwa zawodowego, spotkania z przedstawicielami środowisk uniwersyteckich, współpraca z wyższymi uczelniami.
- Popularyzacja informacji na temat ofert edukacyjnych szkół policealnych, pomaturalnych i szkolnictwa wyższego
V. Promowanie wartości edukacji
- Promocja i upowszechnienie informacji o ofercie edukacyjnej oraz podejmowanych działaniach i osiągnięciach
- a) wizyty prezentacyjne w gimnazjach sosnowieckich i miast sąsiednich
- b) publikacje informacyjne (foldery, gazetka szkolna, strona internetowa, tablice informacyjne)
- c) dni otwarte w szkole
- d) prezentacja działań i osiągnięć szkoły w lokalnych mediach
- Analiza postrzegania szkoły w środowisku lokalnym, np. monitorowanie wyników rekrutacji, ankiety dla rodziców, uczniów.
Pliki do pobrania:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Koncepcja pracy szkoły | 116.98 KB |